onsdag 1 juli 2015

LIZA MARKLUND har utsett sin vinnare

30 juni 2015

Carolina vann Poppius-tävlingen!

I samband med utgivningen av Liza Marklunds Järnblod, ordnade Piratförlaget en tävling med Poppius. Nu har vinnaren korats!
Nyligen utkom Järnblod, Liza Marklunds elfte och sista bok om Annika Bengtzon. Serien var den första med en kvinnlig reporter som hjälte och ritade om kartan för vad en deckare kunde vara. De elva böckerna, frånSprängaren (1998) till Järnblod (2015), har också kommit att bli en berättelse om medieutvecklingen i Sverige, från internets möjligheter till papperstidningens fall.
I samband med utgivningen Piratförlaget en tävling tillsammans med Poppius Journalistikskola. Vinsten var en terminslång grundkurs i praktisk journalistik – och nu har vinnaren korats.
Vi gratulerar Carolina Jönsson Vallas som tog hem vinsten!
Hur känns det?
– Det känns jättekul! Jag trodde aldrig att jag skulle vinna när jag skickade in mitt bidrag till tävlingen så jag blev verkligen överraskad när jag fick veta att jag vunnit.
Varför vill du bli journalist?
– Jag har alltid älskat att skriva. För mig är skrivandet ett sätt att uttrycka sig och få använda kreativiteten. Det är fantastiskt hur en text kan påverka och beröra läsarens känslor och det är något som jag hoppas jag kommer kunna få möjlighet att göra i framtiden.
När sätter utbildningen igång och vad har du för förhoppningar?
– Utbildningen börjar i mitten av augusti och det ser jag verkligen fram emot! Förhoppningen är att jag ska få tips på hur jag kan utvecklas i mitt skrivande och träffa inspirerande människor inom journalistbranschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar